Voor drukwerk gelden een aantal extra eisen.
Waar monitoren normaal gesproken de digitale beelden laten zien op 72 of 96 dpi (hoeveelheid pixels per 2,54cm), moet men voor bestanden bestemd voor drukwerk uitgaan van 300 dpi per bestand. Dit om een scherpe afdruk te kunnen maken op papier.
Dit betekend grofweg een – factor 3 tot 4 – voor de breedte/hoogte verhouding van een digitaal beeld.
B.v. een 3 Megapixel foto (2000x1500px) van 72dpi levert een scherpe afdruk op van ca. 10 x 15 cm.
Wil je nu dezelfde foto op A4 of A3 formaat met dezelfde scherpte uitprinten, zal de hoeveelheid pixels groter moeten zijn.
Rekenvoorbeeld:
3 Megapixel: 2000px./300dpi=6.67 * 2,5cm(inch)= 16,6 cm hoog, 1500px/300dpi=5 * 2,5cm= 12,5cm breed. Dus een 10×15 foto kan scherp worden uitgeprint via een 3 Megapixel bestand.
A4: 29,7cm hoog/2,54cm= 11,7 * 300dpi= 3510px, 21cm breed/2,54cm = 8,27 * 300dpi= 2480px.
We zien dus dat om een gelijkwaardig scherpe afdruk op A4 te kunnen printen, het bestand in pixels bijna een factor 3 (3.000.000 vs. 8.704.800) groter moet zijn.
3D renderen voor drukwerk
Deze grotere bestanden hebben hun invloed op het renderen (uitrekenen) van 3d beeldmateriaal voor drukwerk. Omdat er meer pixels moeten worden berekend, resulteert dit altijd in langere rendertijden.
Om vertraging in de oplevering van beeldmateriaal te voorkomen, dient men dient hier terdege rekening mee te houden in de planning van een project.